Hobbels in de weg voor Macha

Ondernemen in Nairobi is geen vanzelfsprekendheid. Dat wisten we, maar de praktijk blijkt regelmatig taaier dan we dachten. Dagen mét bijzonderheden zijn bijna net zo gangbaar als dagen zónder. Technische haperingen, de regelmatige confrontatie met corruptie binnen de politie waardoor de bus om onduidelijke redenen van de weg wordt gehaald of de crew een boete krijgt opgelegd, of simpele schram op de lak. We hebben het inmiddels allemaal (meerdere malen) meegemaakt.  Ondernemen in Nairobi vraagt, veel meer dan hier, om “inspelen op wat zich voordoet”. Dat is de dagelijkse realiteit.

Aanrijding

Bus in de prakNaast de inmiddels “gewone” hobbels op de weg, is Macha’s Matatu betrokken geraakt bij flinke aanrijding. Een bus met een technisch defect aan de remmen is in volle vaart op Macha’s Matatu ingereden. Passagiers uit beide bussen raakten gewond, net als de chauffeur en de conductor uit onze bus. Gelukkig heeft niemand er ernstig lichamelijk letsel aan over gehouden, maar de materiële schade is fors.
Een enorme tegenvaller voor Macha. Het technisch onderzoek heeft plaatsgevonden en ook het politierapport wijst de andere bus als de schuldige partij aan. Er is inmiddels een claim gelegd op de verzekering van de tegenpartij. De afhandeling van de zaak kost zeker 3 maanden.

Voorfinanciering reparaties

De schade is dusdanig, dat deze niet voorgefinancierd kan worden uit de eigen reserves van Macha’s Matatu. Tegelijkertijd volgt uitbetaling van de verzekering pas nadat de reparatie is geconstateerd en de definitieve kosten bekend zijn. De stichting Next Stop Nairobi heeft besloten de reparatie voor te financieren. Op deze manier voorkomen we dat de bus een aantal maanden stil staat.

Macha zelf zet ondertussen alles op alles om de bus weer op de rit te krijgen. Ondanks deze tegenvaller is hij nog steeds optimistisch. Hij werkt hard om de bus weer terug op de weg te krijgen.

Hurarenstukjes op normale dagen

Het afgelopen half jaar zijn er gelukkig ook veel dagen geweest waarop alles wél verliep zoals de bedoeling is. Dan rijdt de bus rijdt van 04.00-21.00 uur tussen het centrum en het oosten van de stad. Op een gemiddelde dag maakt de bus acht ritten naar de stad en terug. Intensieve ritten, want het verkeer varieert van druk en hectisch tot bijna-verkeersinfarcten in de spitsuren. De chauffeur levert elke rit weer een huzarenstukje af door de bus door het verkeer heen te loodsen en alle passagiers veilig op de plek van bestemming te brengen.

Op deze dagen genereert de bus de inkomsten conform verwachting. Normaliter blijft er voor Macha en zijn gezin, de chauffeur en de twee conductors en hun gezinnen genoeg over om van te leven. En daar was het om te doen!

Geef een reactie